Wat ik elke dag doe in de trein | Een stukje over podcasts

Voor iedereen die dagelijks in de trein zit en niet weet wat te doen: luister naar podcasts. Het is geweldig. 

Dear Hank & John
Te beginnen met mijn favoriete podcast van het moment van Hank en John Green, de broers achter The Vlogbrothers en Nerdfighters. Youtube kijk ik niet veel meer, soms wat tussendoor want druk en alles en in mijn trein doen ze vaak niet aan wifi. Dus daarom ben ik ook erg blij met de podcast van Hank en John want dat is perfect voor mijn uurtje in de trein en zo blijf ik toch nog een beetje op de hoogte van alles en iedereen. En het is ook goed voor mijn poëzie, omdat John elke podcast begint met een short poem.
Favoriete afleveringen: 023 – OH MY GOD IT’S BURNING en 014 – Jurassic Mars.

The Mortified Podcast
Eigenlijk was ik op zoek naar de documentaire over dit onderwerp, maar in plaats daarvan stuitte ik op de podcast. Mortified is een concept in Amerika waar volwassenen hun ongecensureerde dagboek uit hun tienertijd voorlezen, voor een zaal voor mensen. En blijkbaar is dit zo populair dat er shows zijn door heel Amerika. Eerlijk is eerlijk, het is ook best wel grappig om naar te luisteren. Niets voor niets begint de podcast sommige aflevering met excuses aan alle mensen die in het openbaar vervoer naar hun podcast luisteren en hardop moeten lachen en daarom een beetje raar lijken. En uit ervaring kan ik je vertellen dat het inderdaad soms lastig is om je lachen te verbergen.

StarTalk
Een echte radioshow met Neil Degrasse Tyson over wetenschap en sterren. Mocht dat te ingewikkeld klinken, het is op een laagdrempelig niveau en meneer Tyson wordt altijd vergezeld door een Amerikaanse komediant. Ik vind het het heel interessant, maar er zitten ook wel wat nadelen aan: het is een radioshow, dus er zit ook best wat reclame in en om de 10 minuten wordt herhaald naar wie en wat je eigenlijk zit te luisteren. Maar verder dan dat, erg leuk.
Favoriete aflevering: Cosmic Queries: Colonizing Mars en Cosmic Queries: Star Trek.

Welcome To Night Vale
In het begin van deze blog heb ik over Welcome To Night Vale geschreven en over hoe geweldig het is. Om even je geheugen op te frissen: het is een fictieve radioshow over een plek in de woestijn, met mysterieuze figuren en monsters en alles is daar doodnormaal. Ik heb de show live gezien in Amsterdam en er is ook een boek over geschreven. Hoe je van rare en geweldige dingen? Zeker luisteren. En het liefst in bed, in het donker, voor het ultieme effect (dus om eerlijk te zijn is dit niet echt treinmateriaal – oeps).
Favoriete afleveringen: 13 – A Story About You, 26 – Faceless Old Woman en 37 – The Auction.

Serial
Studiegenootjes hadden het er over, ik zag het voorbij komen op twitter en dacht ‘waarom ook niet’. Serial is een podcast die een coldcase uit Amerika bespreekt. De zaak is echt, de mensen zijn echt en het is heel bijzonder om te horen hoeveel kanten er aan een verhaal zitten en hoe vaag sommige misdaden blijven, zelfs na zoveel jaren. De podcast is afgelopen dus je kunt de afleveringen allemaal achter elkaar luisteren.

En dan zijn er nog de dingen waar ik zo nu en dan naar luister. Psychobabble is de podcast van Tyler Oakley (je weet wel, de youtuber) en gaat een beetje over van alles en nog wat. Ik kijk nooit naar zijn video’s, maar als je je verstand op nul wilt zetten is het wel grappig voor op de achtergrond. Mocht je je wel willen concentreren op interessante dingen, dan is er nog de podcast Stuff You Missed in History Class, die over verschillende bijzondere gebeurtenissen in geschiedenis gaat.

9 gedachtes over “Wat ik elke dag doe in de trein | Een stukje over podcasts

  1. Mortified, welcome to the night vale & serial lijken me ziek interessant! Ik luister eigenlijk nooit naar podcasts maar misschien moet ik daar eens aan beginnen

  2. Ik kende alleen die van John en Hank. Verder ben ik eigenlijk niet zo bekend met het fenomeen podcasts. Hoewel Welcome to Night Vale wel heel bijzonder klinkt, misschien toch een keer opzoeken!

  3. Mijn gozer luistert veel podcasts. Met name van Shut up and sit down, over spelletjes. Hij heeft ook een hele serie met D&D podcasts, wat eigenlijk best aangenaam is om naar te luisteren. Zelf luister ik niets, mijn reistijd is te kort.

  4. Dit is zo’n leuk bericht!
    Jouw blog is echt heel tof, ik ken geen enkele blog die lijkt op de jouwe met de dingen die jij post en dat maakt je blog zo fijn en leuk en tof dus!
    Een oud huisgenootje luisterde ongeveer 24 uur per dag naar podcast en hem heb ik ook vaak in de keuken hardop horen lachen, heel grappig was dat. Hij was ook super enthousiast over podcast maar hij luisterde wel heel andere dingen dan jij (en die dingen die hij luisterde leken mij ook niet zo heel interessant eigenlijk). The Mortified Podcast klinkt heel cool, echt knap als je je eigen tienerdagboek voor durft te lezen. En Serial klinkt ook heel gaaf, op tv hou ik vooral van krimi’s dus dit klinkt ook fijn. Maar ook spannend en misschien een beetje eng, maar wel interessant.
    Fijn bericht!
    En je luistert het dus via iTunes? Dan download je het op je telefoon of niet? Is er ook een podcast app ofzo, waar je deze podcasts ook kunt vinden of niet? (ik weet niet zo goed hoe het werkt maar podcast klinkt ideaal want ik heb geen 3g op m’n telefoon en inderdaad, WiFi in de trein werkt meestal niet zo goed).
    Liefs

Geef een reactie

