Ik hou van poëzie #2

“Er zit een zee in mij en dat ben ik. Ik heb mezelf al tien jaar niet gezien. Wanneer ik naar mij toe reis, keer ik halverwege onverrichter zake terug. Iemand zegt dat ik er eindelijk eens om zou moeten huilen, maar waar laat een zee zijn tranen? Iemand anders is jaloers. Hij zegt: ‘Jij hebt tenminste een verhaal.’ Schuim drijft door zijn blikveld. Ik herhaal: de zee heeft geen verhaal.” – Ingmar Heytze 

Voor de liefste onbekende – Ingmar Heytze
Deze dikke dichtbundel is het verzamelwerk van bijna alle gedichten die Ingmar Heytze gepubliceerd heeft. Heytze is een van mijn favoriete Nederlandse dichters, zowel in het schrijven van gedichten als in voordracht. Zijn verzamelwerk is dan ook een interessante bundel, met gedichten die soms een erg leuke twist hebben. Ik raad het zeker aan als je meer Nederlandse en toegankelijke poëzie wil lezen. Desondanks moet ik ook eerlijk zijn: ik ben niet compleet weggeblazen door al zijn werk, zoals bij mijn favoriete gedicht van hem (die als een van de weinige dan weer niet in de bundel stond). Het zijn leuke en mooie gedichten, maar soms mis ik de diepgang. De toegankelijkheid in zijn werk komt deels tot stand door het spelen met clichés, maar voor mij is het dan ook soms teveel cliché. Toch blijft het een leuke bundel, waar mooie gedichten in zitten zoals Testament, Bericht aan de reizigers en Wat hij dacht.

Crush – Richard Silken 
Crush is een collectie van gedichten over liefde en zoals Goodreads zegt “gay and charged with violent eroticism”. Veel mensen zijn laaiend enthousiast over deze bundel omdat het zo raak en goed geschreven is. Toch heb ik gemengde gevoelens over de gedichten. Aan de ene kant vind ik het interessant, maar tegelijkertijd doet het me erg weinig. De metaforen en omschrijvingen zijn leuk, maar ik vind het niet uitzonderlijk mooi of geweldig. Dat is geheel persoonlijk, want ik begrijp dat het literair gezien goede gedichten zijn en waarom het mensen zou raken. Dus ja, misschien moet iedereen het zelf maar gaan lezen om te beslissen wat ze er van vinden. Toch had ik ook wel favoriete stukjes uit de bundel, zoals het gedicht “You Are Jeff” en de zin “You are a fever I am learning to live with, and everything is happening at the wrong end of a very long tunnel”.

Het moest maar eens gaan sneeuwen – Tjitske Jansen
Tjitske Jansen zag ik optreden bij De nacht van de poëzie en iedereen vond haar erg leuk, dus ik was wel benieuwd naar haar werk op papier. Haar bundel bestaat uit verschillende soorten gedichten, van stukjes prozapoëzie tot gedichten van enkele regels. Het gaat over van alles – dood, liefde, verbondenheid, die “dichtersthema’s” – en is erg fijn om te lezen, met zinnen zoals “ik hou van wie niet in het sprookje past”. Zeker een aanrader als je Nederlandse poëzie wilt lezen! Mijn favoriete gedichten: Voor zijn verjaardag & Als ik dood zou gaan.

Gedichten die vrouwen aan het huilen maken – Isa Hoes 
Ondanks dat ik een beetje walg van de titel van deze bloemlezing, was ik toch benieuwd naar welke gedichten dan zou emotioneel zouden zijn. Deze bundel is een verzameling van veel verschillende soorten gedichten  die voor vrouwelijke bekende Nederlanders een emotionele waarde hebben. Vanwege de variatie aan gedichten in een bloemlezing is het goed om zo af en toe zo’n bundel te lezen om je kennis van poëzie te verbreden. Helaas was deze bundel voor mij geen succes. De gedichten die ik het mooist vond, waren de gedichten die ik al kende. Daarbij geef ik eigenlijk helemaal niets om bekende Nederlanders, vooral als ik 90% van de mensen niet ken, dus al hun persoonlijke verhalen vond ik niet interessant. Het is heel persoonlijk of een gedicht je raakt of niet en toevallig vond ik het werk van al die verschillende dichters die in de bundel worden genoemd niet zo bijzonder.

Schering en inslag – Dennis Gaens 
Dennis Gaens is dichter en producent van de literaire podcast Ondercast (waar ik overigens nog niet naar geluisterd heb, maar wat volgens studiegenoten zeker een aanrader is). Schering en inslag is zijn tweede dichtbundel en gestructureerd rondom een vriendengroep van vijf mensen, waar de ik-verteller in de bundel een bepaalde band mee heeft. Verwacht geen vier regel gedichtjes, maar poëziezinnen in de vorm van proza. De manier waarop het opgebouwd is en de verdeling in de bundel is leuk gedaan, met titels van gedichten die weer terugverwijzen naar regels uit eerdere gedichten. De hele bundel is één groot verhaal. Goed, de gedichten hadden voor mij niet de “wauwfactor want het is zo geweldig mooi”, maar het is een fijne bundel om te lezen, dus ik raad het zeker aan. Een van mijn favoriete zinnen is “We vergeten dat we uit net genoeg water bestaan om een vloedgolf te vormen, vergeten dat we verder kunnen komen” en mijn favoriet gedicht is “Attitude en pointe”.

3 gedachtes over “Ik hou van poëzie #2

Geef een reactie

