Ik hou van series #3

Weer een verzameling van leuke sciencefiction en speculatieve series.

The Handmaid’s Tale
De bekende dystopische roman van Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale, is geadapteerd tot tv-serie. Hoofdpersoon Offred leeft als handmaid in een Amerikaanse samenleving waar een religieuze extremisten groep de macht gegrepen heeft. Door grote onvruchtbaarheid onder de bevolking moeten bepaalde vruchtbare vrouwen, handmaids, verplicht kinderen baren voor hoge officieren in het regime. Het is een fictionele dystopie, maar de meeste elementen zijn actueler dan ooit. De serie is pas net begonnen, er zijn nog maar 5 afleveringen verschenen, maar tot nu toe is het steengoed. Ik raad de serie heel erg aan!

American Gods
Belangrijk om te vermelden bij deze serie is dat het geproduceerd is door Bryan Fuller, de man achter Hannibal. Het lijkt alsof alles wat niet mocht aan cinematische bloederigheid en gruwelijkheid bij Hannibal, uitgeprobeerd is bij American Gods. De serie is geen complete horrorshow en de gruwelijkheid gaat in fases (het waren tot nu toe vooral de eerste twee afleveringen), maar het is wel goed om te weten. Waar gaat alle gruwelijkheid dan over? American Gods is gebaseerd op de gelijknamige roman van Neil Gaiman en volgt Shadow Moon, een man die net uit de gevangenis komt. Shadow komt in aanraking met Mr. Wednesday en gaat voor hem werken. Mr. Wednesday probeert in contact te komen met oude goden terwijl nieuwe goden (bijvoorbeeld de goden van de nieuwe media) hun plaats proberen op te eisen. Af en toe is de gruwelijkheid voor mij een beetje over de top, maar verder is het een erg interessante en leuke serie.

Designated Survivor
In Amerika houdt de term Designated Survivor in dat wanneer het hele kabinet gaat vergaderen, iemand uit de regering ergens op een veilige locatie zit in het geval van een aanslag. En in deze serie ontploft het gehele Capitool, waardoor een sullige en “onbelangrijke” minister opeens president wordt. De serie is erg actueel door thema’s zoals terrorisme, politie profilering en wapencontrole en dat is interessant, ware het niet dat ik het vrij voorspelbaar vind. Bovendien komt het allemaal zo typisch en extreem Amerikaans over. De enige reden dat ik seizoen 1 afkijk is de actrice Maggie Q, die een badass FBI agent speelt. Nu zijn andere mensen wel positiever over deze serie, maar zelf vind ik er vrij weinig aan.

Westworld
Waarschijnlijk is iedereen al op de hoogte van deze western meets scifi HBO serie, maar toch wil ik graag mijn enthousiasme delen. Westworld is een nagebouwd western park waar menselijke robots leven. Het is een pretpark voor rijke mensen, die hier komen om al hun fantasieën uitleven – voornamelijk mensen vermoorden en seks hebben. Naast alle cowboys krijg je een inkijkje in hoe alles in het park geregeld wordt en hoe de robots worden gebouwd en ja, ook hoe dat enigszins mis gaat. Het is echt heel interessant en mooi gefilmd, met ontzettend goede acteurs zoals Anthony Hopkins en Evan Rachel Wood. Westworld is voor mij de beste serie die ik gekeken heb in 2016, dus zeker een aanrader!

Reign 
Na alle sciencefictionachtige series, is het even tijd voor iets anders. Reign gaat over de kroonprinses Mary Stuart uit Schotland, wonend aan het Franse hof en verloofd met de Franse troonopvolger Francis. Als kroonprinses krijgt ze te maken met allemaal zaken en intriges rondom de troon. Deze serie kijk ik sporadisch met mijn familie, dus ik heb niet alles gezien, maar het draait vooral om ietwat voorspelbaar drama, zoals liefdes, seks en kinderen. Zo’n soort serie is het nu eenmaal, maar ik knap wel snel af op voorspelbaarheid. Gelukkig wordt het plot halverwege seizoen 1 wel een stuk beter. De soundtrack is overigens erg leuk, met veel moderne indie liedjes. Het nadeel is alleen dat dit soort muziek in mijn hoofd niet past bij dit tijdperk – tijdens een kostuumbal werd vast niet een vioolcover van Ellie Goulding gespeeld. Het is wel leuke muziek, dus als je daar benieuwd naar bent, hier is een Spotifylijst met de gehele soundtrack. Het enige waar ik helemaal niets op aan te merken heb, zijn de prachtige jurken. Als je niet bijna elke aflevering verkracht of aangerand zou worden, zou ik misschien best een dagje hofdame in die tijd willen zijn.

Een gedachte over “Ik hou van series #3

Geef een reactie

