Rome: Tiramisu en klimmen op ruïnes

Ik volgde twee weken lang zomerschool in Rome, met als thema de “wereldstad” en hoe de geschiedenis van Rome terug te zien is in erfgoed en monumenten. In andere woorden, ik ben in twee weken tijd nog nooit in zoveel kerken en historische gebouwen geweest.

Goed, het waren niet alleen maar kerken, maar wel veel. Zo bezochten we de grote Sint-Jan van Lateranen , een van de oudste kerkgebouwen in de stad. Ook de Santa Maria Maggiore is als een van de vier pauselijke basilieken een bezoek waard. De San Luigi dei Francesi is een kleinere kerk en veel mensen gaan hier heen voor de drie schilderijen van de kunstschilder Caravaggio die in de kerk hangen (ik had nog nooit van deze schilder gehoord, maar binnen kunstgeschiedenis is hij blijkbaar Erg Bekend). Mocht je geen zin hebben in de toeristendrukte in deze kerken, dan is de Sant’Agata dei Goti een stuk rustiger. Een van mijn favoriete kerken was de Santo Stefano Rotondo, omdat de kerk zo anders is dan andere kerken. De kerk is helemaal rond en aan de muur hangen 34 schilderijen die de gruwelijk dood van martelaren afbeelden. Ook al zijn dit schilderijen uit de 16e eeuw, ze zijn redelijk bloederig. Denk aan mensen die gevoerd worden aan leeuwen, een vrouw die wordt opengeharkt en veel kruisingen. Er worden hier ook bruiloften gehouden, mocht je nog een kerk met een horrortintje zoeken.

Ik ben niet zo van foto’s maken in kerken, dus vandaar een foto van een ruïne. 

Een van mijn favoriete excursies was het bezoek aan de San Clemente basiliek. Nu is de kerk erg mooi, maar wat het gebouw zo bijzonder maakt, is het ondergrondse doolhof van gebouwen waar de kerk op gebouwd is. Je daalt minstens vier meter af en daar zijn onder andere de ruïnes van een badhuis, een eerdere kerk en een mithrastempel te vinden. Het is heel gaaf om ondergronds de verschillende lagen van Rome te zien. De docent vertelde dat er werkelijk waar onder elk gebouw in Rome wel iets verstopt zit, wat leidt tot frustratie bij de plaatselijke bevolking omdat je niets kan bouwen (zoals een metrolijn) zonder op iets te stuiten. Als je nog meer ondergrondse gebouwen wilt zien, Case Romane del Celio is een ondergrondse villa waar veel fresco’s nog bewaard zijn gebleven.

Ook een tip als je in Rome bent – zorg voor een studentenkaart waar duidelijk op staat wat je studeert, want soms zijn ze streng in het controleren of je student bent met de juiste “kunstige” opleiding om gratis musea in te mogen. 

Nu vind ik ruïnes, klassieke gebouwen en kerken erg interessant, maar op een gegeven moment was ik ook toe aan compleet iets anders zoals het museum voor moderne kunst. Ik vond het een prachtige collectie, met veel Italiaanse schilderijen (zoals werk van Giorgio de Chirico). Er zijn ook standbeelden, installaties, kunstige spiegels en werk van internationale schilders zoals Van Gogh en Monet. Nu vond ik het wel jammer dat de informatie naast de werken zo minimaal was dat alleen de maker en naam van het werk in het Italiaans werden genoemd. Ook was er in het hele museum geen enkel bankje te vinden, waardoor je niet rustig kon gaan zitten om naar de kunst te kijken. Desondanks is het zeker een aanrader om te bezoeken! Verder moest ik natuurlijk als literatuurstudent het Keats-Shelley Memorial House bezoeken, een museum gebouwd in het appartement waar de romantische dichter Keats verbleef toen hij in Rome overleed. Het is klein, maar het is een van de grootste verzamelingen van persoonlijke spullen van Keats. Zo hebben ze veel originele brieven en manuscripten in de collectie en het is allemaal erg interessant om te zien.

Ronddwalen in de Open Door Bookshop. 

Natuurlijk kon ik niet Rome verlaten zonder een boek gekocht te hebben. In de buurt van het Vaticaan zijn twee Engelstalige boekenwinkels die echt aan te raden zijn om te bezoeken. Open Door Bookshop is een tweedehandsboekenwinkel met veel fictie, maar ook een goede verzameling boeken over theater en muziek. Almost Corner Bookshop is een normale winkel, met een uitgebreide en gevarieerde collectie fictie. Er is ook een kast met vertaalde Italiaanse schrijvers en boeken over Rome en hier kocht ik daarom ook Italian Folktales van de Italiaanse schrijver Calvino. Verder bezocht ik ook Libri Necessari, een kleine tweedehandsboekenwinkel. Volgens de website waar ik de winkel gevonden had, zouden ze ook Engels moeten verkopen, maar ik heb welgeteld één boekje in het Engels gevonden. Ik vond het dus tegenvallen, maar als je er toevallig langskomt is het misschien wel leuk om even binnen te stappen.

Het Pantheon met een absurde hoeveelheid toeristen. 

In Rome was het elke dag gemiddeld 34 graden, dus ik heb aardig wat ijsjes gegeten. Bij het Pantheon zit een ijswinkel met 150 smaken, dus genoeg om iets uit te kiezen. Maar het lekkerste ijsje heb ik toch wel gegeten bij Fata Morgana Gelato. Hier verkopen ze ook vegan, glutenvrij en notenvrij ijs, dus iedereen zit hier goed. Bijzondere smaken en erg lekker ijs, zeker een aanrader! Naast ijs heb ik ook veel tiramisu gegeten, onder andere bij de beste tiramisuwinkel in Rome. Hier kreeg je voor 4 euro een doos(je) tiramisu, wat ze ook verkopen in verschillende smaken. Het was eigenlijk net iets teveel in mijn eentje op te eten, maar zo ontzettend lekker.

Een foto van de lange wandeling over de Via Appia. 

Als je de tijd over hebt, is het ook leuk om de omgeving van Rome te verkennen. Een van de excursies die ik ook erg leuk vond, was het bezoek aan de Via Appia, de oudste weg van Rome. Hier liggen overal ruïnes en opgravingen, zoals de Villa dei Quintili. Het leuke is dat de omgeving nauwelijks is afgezet, waardoor je overal kan lopen. Hetzelfde geldt in Ostia, een oude havenstad buiten Rome. Je moet even met het openbaar vervoer reizen, maar met de trein is Ostia prima te bereiken. Hier zijn enorm veel ruïnes bewaard en kun je letterlijk op alles klimmen en zitten. En nog beter, vanuit Ostia is het 10 minuten met de trein naar de kust van Italië. Zo heb ik om 8 uur ’s avonds met mijn kleren aan (totaal niet aan gedacht om een bikini mee te nemen naar Rome) in de zee gezwommen en het was echt geweldig. Geen zin in ruïnes maar toch de stad uit? Grottaferrata is een kleine plek net buiten Rome, waar we het byzantijnse klooster en de kerk van Santa Maria di Grottaferrata bezochten.

Nog meer stenen in Ostia. 

Een van de leuke feitjes die ik geleerd heb tijdens de zomerschool: Een van de oudste stukken steen van heel Rome bevindt zich in de McDonalds in het ondergrondse winkelcentrum van station Termini, het grootste en drukste station van de stad. Deze restanten steen zijn onderdeel van de muur van Servius Tullius, een verdedigingsmuur uit de 4e eeuw voor Christus. En ja, daar sta je dan met een groep van 20 studenten en een docent tussen de tafeltjes terwijl om je heen mensen hamburgers en frietjes zitten te eten. Bizar, maar ook wel grappig om mee te maken.

Natuurlijk zijn er ook andere grote en mooie dingen om te zien in Rome zoals het Vaticaan, Pantheon en verschillende thermen. Als er wel iets is wat ik geleerd heb tijdens deze twee weken, is dat je nog ongeveer 300 bezoekjes aan Rome nodig hebt om alle mooie dingen te bezoeken. 

3 gedachtes over “Rome: Tiramisu en klimmen op ruïnes

  1. ROME!!! Zomerschool in Rome klinkt als het beste idee ooit in een van de beste steden ooit. Echt maf hoeveel kerken er in de stad staan want van veel die je hier opnoemt heb ik nog nooit gehoord terwijl ik er ook al zo’n 30585 gezien heb daar. Ik zou best lang kunnen doorgaan over deze stad. Ik heb trouwens een keer op exact dezelfde plek in Villa Borghese als op de foto drie uur gezeten terwijl de zon onder ging (het leven was zo mooi toen).

Geef een reactie

