Ik liep een dag door Groningen

Deze foto is misschien niet het eerste wat je verwacht bij een verhaal over Groningen, maar dit is dus de mooie prinsentuin in de binnenstad. 

De combinatie van een laatste vakantieweek en vrij studentenov was voor mij een goede reden om eens een ander stukje van Nederland te verkennen. Groningen is vanuit mijn ouderlijk huis uiteindelijk maar een uurtje met de trein, dus een goede reden om deze stad te bezoeken. Nu ben ik een gestructureerd persoon die graag goed voorbereid is, dus ik had een beetje research gedaan over de stad. Overal op internet stond dat je vanaf het station het best naar het centrum kan lopen via de Folkingestraat, een van de leukste winkelstraten van Groningen. Ik ging hier vooral heen vanwege het antiquariaat Isis, omdat ik graag tweedehandsboeken koop. Ze hebben hier een groot aanbod vertaalde literatuur en geschiedenisboeken, maar ook erg veel over filosofie. In dezelfde straat zit ook het bakkerscafé BAQ, waar ik zelf niet heen ben gegaan, maar wel veel goeds over heb gehoord. Later kwam ik ook langs de Franse bakker Broodje van eigen deeg, die ook erg goed schijnt te zijn. Uiteindelijk, na een wandeling door het Noorderplantsoen, ben ik met een boek gaan zitten bij het veganistisch café Anat en heb een van de beste stukjes chocoladetaart ooit gegeten. Mocht je in Groningen zijn, dit is echt een aanrader om taart of lunch te eten!

Goed, misschien is dit niet je standaard plek om te bezoeken als je een dagje naar Groningen gaat, maar ik was wel benieuwd naar de veganistisch supermarkt die in het centrum zit. Ik ben zelf wat meer bezig met plantaardig eten en mijn zusje is sinds kort veganistisch, dus ik ging met instructies en een eventueel boodschappenlijstje naar deze winkel. Het is geen enorme supermarkt en veel vakken waren ook leeg (waarschijnlijk omdat ik op een vrijdag kwam en ik kan me voorstellen dat de bevoorrading niet elke dag gebeurt in zo’n specifieke supermarkt), maar ze hadden behoorlijk veel vegan merken die je niet overal kunt krijgen. Na even rondkijken vertrok ik met vegan kruidenboter, want hoe lekker sommige dingen er ook uit zagen, vegan worstjes voor 7 euro zitten niet zo in mijn studentenbudget.

Verder bezocht ik Koko Toko, een duurzame winkel met veel fair fashion merken zoals People Tree en Armed Angels. Hoewel ik deze kleding vaak erg mooi vind, begint mijn portemonnee spontaan te gillen bij het zien van de prijzen. Daarom kom ik in dit soort winkels vaak niet voor de kleding (tenzij ik écht iets nodig heb en ook geld heb voor een trui van 90 euro), maar voor de duurzame “hebbedingetjes” zoals fairtrade thee of een bamboetandenborstel. Ook vond ik Stardust een erg leuke winkel, hier verkopen ze nieuwe kleding en mooie vintage kledingstukken.

Om de dag af te sluiten bezocht ik de Prinsentuin, een tuin met hofjes en veel bloemen die werd aangelegd in de 17e eeuw. Erg mooi om door heen te lopen of om op een bankje te zitten, vooral als het mooi weer is. Dus, mijn dagje in Groningen was erg geslaagd en alleen al voor de veganistische chocoladetaart van Anat zou ik een keer terug willen komen!

 

3 gedachtes over “Ik liep een dag door Groningen

  1. Zo leuk om te lezen over Groningen, de stad waar ik ben opgegroeid <3 wel grappig dat je in allemaal winkeltjes en cafés geweest ben die ik totaal niet ken.. maar misschien waren die er vijf jaar geleden nog niet :p maar de Prinsentuin en het Noorderplantsoen blijven altijd mooi!

Geef een reactie

