Een verzameling graphic novels #2

Ik verdiep me steeds meer in de wereld van graphic novels en daarom vandaag een  verzameling van de mooie dingen die ik tot nu toe gelezen heb. 

Asterios Polyp – David Mazzucchelli
Ik begin gelijk met een van de mooiste graphic novels die ik ooit gelezen heb, namelijk Asterios Polyp. Asterios Polyp is een man van middelbare leeftijd met een succesvolle carrière als hoogleraar architectuur. Wanneer zijn appartement in vlammen opgaat, laat Asterios alles achter en vertrekt naar een klein dorp op het platteland. Het verhaal speelt erg met het idee van waarneming, tweedelingen en klassieke thematiek uit Odysseus en Orpheus. Daarbij is de tekenstijl prachtig, Mazzucchelli gebruikt veel wit waardoor de tekeningen extra ruim op de pagina staan. Bijna alle tekeningen hebben verschillende kleuren, op de foto hierboven zie je roze en paars, maar veel pagina’s zijn ook blauw, geel en rood. Ik vind het heel interessant hoe de strip alles met elkaar verbindt in tekening, kleur, tekst en thema (als je echt diep wilt gaan, deze analyse is meer dan 100 pagina’s lang maar ontzettend interessant). Zeker een aanrader! Mocht je benieuwd zijn naar de tekenstijl, hier staan een aantal voorbeelden van tekeningen uit de graphic novel.

Stuck Rubber Baby – Howard Cruse
Stuck Rubber Baby is een graphic novel over Toland, een blanke man in het zuiden van Amerika die probeert zijn homoseksualiteit te accepteren in een ontzettende racistische en conservatieve omgeving. Tegelijkertijd komt hij in aanraking met de burgerrechtenbeweging die vecht voor de rechten van Afro-Amerikanen. Ik vond het een interessante strip om te lezen, vooral om te zien hoe deze twee dingen met elkaar verbonden worden. Stuck Rubber Baby is trouwens moeilijk verkrijgbaar, ik heb het zelf gelezen op een laptop, wat overigens zeer af te raden is. De zwart-witte tekenstijl is soms wat klein en priegelig en dat leest niet lekker op een computerscherm.

Habibi – Craigh Thompson
Deze strip gaat over Dodola en Zam, een uitgehuwelijkt tienermeisje en een kind van drie. Beiden komen terecht in slavernij en uiteindelijk ontsnapt Dodola met Zam om hem te verzorgen en op te voeden in de woestijn. Het verhaal volgt beide personages als hun wegen scheiden, wanneer Dodola verkocht wordt aan de harem van de sultan en Zam rondzwerft in de stad. Het is prachtig getekend en gaat in op thema’s zoals de islam, liefde en belang van verhalen vertellen. Habibi is een graphic novel die ontzettend geprezen wordt, maar ik vind de manier waarop het “Oosten” is neergezet problematisch. Thompson zelf heeft in een interview gezegd dat hij oriëntalisme als een genre beschouwd, het representeert niet daadwerkelijk het Oosten, het is een “sprookjes” genre. Maar zoals in deze interessante review gezegd wordt, “the problem in making something knowingly racist is that the final product can still be read as racist”. Stereotype beelden, zoals de overseksualisering van vrouwen en arabieren als slechte slavenhandelaren, was voor mij vooral storend en het werd niet genoeg veranderd of vertekend om een ander beeld te laten zien in de strip. Dus ja, gemengde gevoelens.

De zombietrein en andere stripgedichten – Edward van den Vendel
Literatuurstudent of niet, ik lees graag dingen “bedoelt” voor kinderen. Strips of YA boeken, het maakt mij niet zoveel uit. Deze strip / gedichtenbundel is een combinatie van gedichten door Edward van den Vendel met illustraties van Floor de Goede, die ook de strip “Zusje van” in de Tina tekende. Het zijn dus stripgedichten voor kinderen. De gedichten zijn vrij simpel, de illustraties erg mooi (hier een voorbeeld van een gedicht) en het past allemaal erg goed bij elkaar. Ik vond het erg leuk om te lezen en volgens mij is dit voor kinderen een perfecte manier om met gedichten in aanraking te komen.

Mother, Come Home – Paul Hornschemeier
Dan nu een allesbehalve luchtige graphic novel. Mother, Come Home gaat over het jonge kind Thomas en zijn vader na de dood van de moeder in het gezin. Iedereen probeert zijn verdriet te verwerken, maar naast rouwen krijgt de jonge Thomas ook te maken met zijn vader die depressief wordt. Het is heel mooi getekend en de stijl reflecteert ook verschillende aspecten van het verhaal, zo is de vader van Thomas wiskundige en de tekenstijl speelt daar op in. Het enige (min)punt aan de graphic novel is hoe de auteur breekt met het idee van betrouwbaarheid. Zo vertelt de kaft van het werk namelijk dat dit een tweede editie is, met een inleiding van Thomas Tennant. Er staat dan wel “inleiding”, maar de strip begint gelijk en dan blijkt dit een autobiografie te zijn van Thomas. Maar als dit een autobiografie is, waarom heet de hoofdpersoon dan niet hetzelfde als de auteur en waarom is het een “inleiding”? Bovendien bestaat er helemaal geen tweede editie van de graphic novel bestaat. Ik noem deze dingen specifiek, zodat je niet zoals ik meerdere keren verward heen en weer hoeft te bladeren (“maar waar is de inleiding ??? Huh ???”). Ik zal vast een slechte literatuurstudent zijn als ik dit zeg, maar die verwardheid nam voor mij een deel van de impact van het verhaal weg. Desalniettemin is het een erg mooie en verdrietige graphic novel en zeker een aanrader om te lezen.

3 gedachtes over “Een verzameling graphic novels #2

Geef een reactie

