Ik hou van lezen #30

“Mijn voorkeur ging uit naar boeken van vrouwen. Verdrietige, sterke vrouwen. Ik wilde zijn zoals zij, vrouwen die met iedereen omgingen, maar helemaal niemand nodig hadden, en ik was precies het tegenovergestelde: ik ging met helemaal niemand om, maar had iedereen nodig.” – Lieke Marsman 

Het tegenovergestelde van een mens – Lieke Marsman
Ik weet niet zo goed hoe ik deze roman moet samenvatten in andere woorden dan “heel erg mooi en misschien een van mijn favoriete boeken van dit jaar”, maar hier komt toch een poging. Het boek is een verzameling van reflecties en gedachtes van Ida over haar relatie met haar vriendin, depressie en haar vertrek naar Italië om als klimaatwetenschapper te werken aan een project. Sommige stukken van de roman  lezen als poëzie, andere passages lijken weer op fragmenten uit een essay over het klimaat. Ik vind het een prachtig en herkenbaar boek, met interessante thema’s zoals het klimaat. Bovendien is het heel fijn geschreven, een van mijn favoriete stukjes is: “de hele dag met je telefoon in de weer zijn waardoor je onbereikbaar wordt voor je eigen gedachten. zodoende met jezelf willen bellen”. Echt een aanrader om te lezen!

Bête – Adam Roberts
De problemen voor veehouder Graham beginnen wanneer activisten kunstmatige intelligentiechips inbrengen bij dieren, waardoor de koeien smeken voor hun leven als Graham ze wil slachten. De chips leiden tot discussie, want waar eindigt de technologie en waar begint het bewustzijn van het dier? In de roman volg je Graham in een samenleving die langzaam in een dystopie verandert, met sprekende dieren die hun plek in de maatschappij opeisen. Ondanks dat Graham iets teveel “hele boze witte man” is voor mijn smaak, is het erg leuke en interessante dystopische roman rondom dierenrechten.

De argonauten – Maggie Nelson 
De argonauten is een memoire van de cultuurcritica Maggie Nelson, waarin Nelson haar liefdesrelatie met de kunstenaar Harry centraal stelt om vanuit die positie te reflecteren op gender, seksualiteit en familie. De stukken over gender en transities, zoals man-vrouw-non binair, en haar verhalen over moederschap, zijn erg interessant om te lezen. Tegelijkertijd is de schrijfstijl van Nelson soms lastig te volgen, het is vrij cryptisch. Bovendien was het boek ook veel filosofischer en academischer dan ik had verwacht, met veel verwijzingen naar andere cultuurcritici. Haar algemene perspectief op gender en haar ervaringen zijn dus erg interessant, maar het is wel een boek waar je echt goede concentratie nodig hebt om door de filosofische stukken heen te komen.

The Way of Kings  – Brandon Sanderson 
Brandon Sanderson is niet in staat om dunne boeken te schrijven, daarom kun je met deze roman van 1009 pagina’s iemands hoofd verbrijzelen. The Way of Kings, het eerste boek uit de fantasyserie die het Grote Meesterwerk van Brandon Sanderson moet worden, volg je verschillende personages die te  maken hebben met een grote oorlog die het hele land bezig houdt. Het land wordt geteisterd door grote stormen en legers vechten om bepaalde krachtige zwaarden en harnassen. Een slaaf, een geleerde, een hoge generaal – allemaal hebben ze te maken met de oorlog. Ondertussen heb ik de hele serie gelezen en wacht ik vol verlangen op het nieuwe boek dat in november uit zal komen. Het is een serie geplaatst in een geweldige wereld, met complexe personages en interessante verhaallijnen. Misschien wel een van de beste fantasyseries die ik ooit gelezen heb, dus zeker een aanrader om te lezen!

An Artist of the Floating World – Kazuo Ishiguro
In deze roman volg je de oude Japanse kunstenaar Masuji Ono in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, als hij met pensioen is. Gesprekken met zijn dochters en onderhandelingen voor hun huwelijk brengen hem terug bij verschillende momenten uit zijn verleden, toen hij een bekend kunstenaar was in een tijd dat Japan bezig was met militarisme en patriottisme. Nu vond ik het verhaal interessant, maar het sloeg niet helemaal aan bij mij. Toch ben ik wel erg benieuwd naar de andere werken van Ishiguro, vooral vanwege zijn fijne schrijfstijl en het feit dat hij net de Nobelprijs voor de Literatuur gewonnen heeft.

2 gedachtes over “Ik hou van lezen #30

  1. Wat een leuke lijst weer! Ik kende eerlijk gezegd geen van deze boeken nog. Het eerste boek klinkt heel bijzonder, maar ik ben ook zeker benieuwd naar The Way of Kings. Die gaat sowieso op mijn to-read lijst!

Geef een reactie

