Ik verbleef een week in Parijs

Samen met familie genoot ik van de zomervakantie op een camping net buiten Parijs, waar meer Nederlanders dan Fransen waren, maar dat was eigenlijk ook wel gezellig. De week bestond uit Franse gebakjes eten, potjes Uno spelen en veel wandelingen door het mooie Parijs.

Ik ben als tienjarig meisje ook in Parijs geweest, maar tijdens die vakantie heeft Disneyland meer indruk gemaakt, want aan Parijs zelf heb ik nauwelijks herinneringen. Daarom deden we alle toeristische dingen zoals de Eiffeltoren bekijken, de Notre Dame aanschouwen en het Louvre bezoeken. Voor de moderne kunst bezocht ik Centre Pompidou, een enorm futuristisch gebouw. Via een roltrap aan de buitenkant van het gebouw kom je in de galerij en dat voelde echt alsof je langzaam opstijgt in een achtbaan. De vaste collectie schilderijen vond ik erg mooi, maar de collectie installaties en beelden vond ik dan weer niet zo bijzonder. Toch was het een mooi museum om alle ‘oude’ kunst van het Louvre mee af te wisselen.

Ik kan niet op vakantie gaan en geen boeken kopen, daarom had ik van te voren alle leuke boekenwinkels in de stad opgezocht. Natuurlijk ben ik naar Shakespeare and Company gegaan, een van de mooiste Engelstalige boekenwinkels waar ik ooit geweest ben. Zoveel boeken, zoveel mooie kamertjes waarin van alles verstopt is. Daarnaast ging ik naar The Abbey Bookshop, een winkel met een mix van nieuwe en tweedehandsboeken, maar hier heb ik niets gevonden omdat ik spontaan claustrofobie kreeg. De winkel is vrij krap en dan ook he-le-maal volgebouwd met boeken, je hebt het gevoel bij elke stap minstens drie stapels om te gooien. Het ziet er supermooi uit en je kan er vast pareltjes vinden, maar zelf vond ik Berkeley Books en San Francisco Book Company leuker omdat deze tweedehands Engelse boekenwinkels wat meer orde hadden. Les Mots à la Bouche is de oudste queer boekenhandel in Parijs en ondanks de vrij kleine Engelse sectie is leuk om deze winkel te bezoeken. Violette and Co is een feministische boekenwinkel maar heeft alleen maar Franse boeken, dus als je goed Frans kan, is het ook leuk om hier even heen te gaan.

Mijn zusje en ik eten grotendeels veganistisch, maar dat is niet altijd haalbaar als je met familie op vakantie bent, dus het was een beetje veganistisch en vegetarisch door elkaar. Ik wou graag ijs eten bij Amorino, de ijswinkel die mooie roosjes maakt in je hoorntje, maar na het zien van de lange rij en de prijs (3,90 per bolletje) (het eten in Parijs is duur, bij sommige plekken was koffie net zo duur als wijn waarop mijn zusje zei “nou geef mij dan maar wijn hoor”) ben ik maar veganistische taartjes gaan eten bij Cloud Cakes. Het café is aan de kleine kant dus met lunchtijd is er vrijwel geen plek, maar de taart was erg lekker. Nu ben ik geen groot fan van macarons, maar als je ze eet moet je het ook maar goed doen, dus ik proefde een paar bijzondere smaken bij Ladurée, zoals koffie en citroen-basilicum al smaakte die voor mij iets teveel naar pesto. We aten veganistische burgers bij Hank Burger (die ook een pizza vestiging hebben), een soort veganistische fastfoodketen. Verwacht niet de allerbeste vegan burger ooit, maar het was erg lekker en betaalbaar. Verder gingen we lunchen bij Soul Kitchen in de hippe wijk Montmarte. Het is een erg leuk cafeetje met heerlijke vegetarische lunch, zeker een aanrader om heen te gaan!

Ik heb niet veel gewinkeld, maar het was leuk om Kilo Shop te bezoeken, een grote vintage kledingwinkel die erg op de Episode lijkt. Un Monde Vegan is een veganistische supermarkt en ze hebben hier bijvoorbeeld heel veel soorten veganistische kaas (maar helaas, met 34 graden buiten konden we dat echt niet meenemen naar de camping). Erg leuk om wat experimentele veganistische producten te kopen! Onderweg naar een winkel liepen we ook door Rue Crémieux, een straat met prachtige pastelkleurige huizen. Heel mooi, maar ik had echt medelijden met de mensen die in die huizen wonen, want je hebt gewoon altijd toeristen in je straat staan om foto’s van je huis te maken.

In veel musea in Parijs ben je als Europees burger onder de 26 jaar gratis, wat bij het Louvre een hoop geld kan schelen. Om de kunstmusea een beetje af te wisselen, ging ik naar het natuurhistorische museum gelegen bij de botanische tuinen en het park Jardin des Plantes. Het museum is verdeeld over verschillende gebouwen en wij bezochten eers de Grand Gallery of Evolution. Dit is een groot museum met veel opgezette dieren en skeletten en erg leuk om door heen te lopen, maar zoals in bijna elk museum in Parijs waren de bordjes alleen in het Frans. Gelukkig spreken dieren redelijk voor zich, maar het is wel jammer als je echt wat meer over de tentoonstellingen te weten wilt komen. Daarna bezochten we de galerij voor Paleontologie, waar we niet te lang zijn geweest, want er was geen airco en de temperatuur was zeker boven de 40 graden. Dit museum bevat honderden, misschien wel duizenden, skeletten van dieren en zelfs een paar dinosauriërs. Persoonlijk vond ik de Gallery of Evolution leuker, maar als je gek bent van dinosauriërs, vind je dit vast ook leuk.

Naast Parijs is het paleis van Versailles ook een enorme aanrader om te bezoeken (en van te voren je kaartjes te bestellen op tijdstip, want de geen-ticket rij was afgrijselijk lang). Het paleis heeft prachtige kamers, met als hoogtepunt de spiegelzaal. Rondom het paleis zijn enorme tuinen waar je rustig kilometers kan wandelen of rond fietsen, zeker leuk om een keer te bezoeken!

Dan nog een paar dingen waar ik helaas niet aan toegekomen ben, maar wel graag heen had willen gaan. Le Dernier Bar Avant la Fin du Monde is een bar/café geheel in de stijl van comics en sciencefiction, het ziet er op de website superleuk uit. Ik was ook benieuwd naar Super Vegan, een veganistisch fastfood restaurant die ook in comic stijl is. Wat musea betreft had ik ook wel het Palace of Tokyo willen zien, een ander modern kunstmuseum. Als laatste tip, mocht je veel met openbaar vervoer reizen, dan is de gratis app Next Stop Paris erg handig om wat meer zicht te krijgen op alle metro’s en werkzaamheden in Parijs.